Werkpakket 1 heeft als doel om een basis te leggen voor het begrijpen en evalueren van diverse fieldlabs in Nederland.
Het versnellen van de maatschappelijke en economische opschaling van innovatieve oplossingen vereist gedragsveranderingen van regionale netwerkorganisaties, ondersteuningsprogramma’s en deelnemers aan fieldlabs.

Werkpakket 4 (WP4) richt zich op het delen van de projectkennis door het opzetten van een Community of Practice (CoP) en het ontwerpen van Fieldlab Academy-programma’s. Deze programma’s maken gebruik van de Challenge Based Learning (CBL) benadering. De programma’s hebben tot doel coördinatoren en deelnemers uit te rusten met kennis, praktische vaardigheden en sociale competenties om de complexiteit van fieldlabs te kunnen doorgronden.
In lijn met CBL worden wetenschappelijke publicaties vertaald naar een reeks Nederlandse en Engelse kennisclips, waarin onderzoekers de basisprincipes van hun bevindingen uitleggen. Het curriculum van de Fieldlab Academy omvat kenmerken van fieldlabs, sociale dynamieken, bedrijfsmodellen, waardendilemma’s en oplossingen voor opschaling.
De Community of Practice bevordert samenwerking tussen onderzoekers en professionals, faciliteert kennisuitwisseling via workshops, expertpanels, co-creatiesessies en kennisbijeenkomsten.
WP4 staat onder leiding van Leentje Volker (UT) en omvat alle vier universiteiten, in samenwerking met veel van de co-financiers en partners zoals Greenports NL, Stichting Pioneering en Brainport Industries.
Meer weten?
Wil je meer informatie over dit werkpakket? Neem contact op met Hans Berends via hans.berends@vu.nl.
Bekijk de andere werkpakketten
Werkpakket 2: Opbouwen Kennisecosystemen
Het doel van Werkpakket 2 is om het begrip te vergroten van hoe fieldlabs ontstaan, zich ontwikkelen en blijven bestaan als kennisecosystemen.
Werkpakket 3: Opschaling en Waardesoorten
Werkpakket 3 heeft als doel een reeks mechanismen te ontwikkelen voor het opschalen van innovatieve oplossingen die zijn ontwikkeld binnen fieldlabs.
Projectpartners



















